Analytiker gillar Heineken
En hårdnande konkurrens totalt sett och större svårigheter på marknaderna i forna Sovjetunionen präglar den europeiska bryggerimarknaden.
Av de tre stora, Carlsberg, Heineken och Interbrew, är det det holländska bryggeriet som verkar falla aktieanalytikerna bäst på läppen. Av 33 analytiker var det 22 som i förra veckan satt rekommendationen köp på aktien. För Interbrew var det 14 av 27 som gav samma råd. För Carlsberg var det bara 6 av 19 som tyckte aktien var köpvärd.
Bryggerimarknaden i Europa har under en tid präglats av konsolidering; Carlsbergs köp av Orkla, Scottish&Newcastles förvärv av Hartwall och Interbrews köp av tyska Beck är några exempel på detta. Men i takt med att konkurrensen om uppköpsobjekten ökar börjar analytikerna titta mer på hur bryggerierna klarar den organiska tillväxten, alltså ökningen på befintliga marknader.
Då det gäller marknaderna i forna Sovjetunionen har Carlsberg nyligen justerat ned tillväxtprognoserna och Interbrew har genom sitt bolag Sun Interbrew gått på ett par minor i österled.
2001 hade man ett årsresultat på drygt 200 miljoner kronor. Det vändes förra året till en förlust på närmare 35 miljoner.
Det berodde bland annat på stora kostnader för introduktionen av plastflaskor och burkar.