Letar nordisk smak
Coop Norden planerar att göra samlade inköp på motsvarande 60 miljarder kronor på årsbasis. Det kommer att påverka inte bara leverantörerna utan också kunderna när handelsgiganten ska försöka hitta en gemensam nordisk smak.
Det skriver den danska affärstidningen Børsen. Vissa skillnader anses dock omöjliga att utplåna. Att tvinga svenskar att äta dansk leverpastej antas vara lika svårt som att få danskar att gilla svensk ost.
Genom att sälja samma vara på tre nationella marknader går det att spara pengar, dels genom bättre inköpspriser dels genom enklare logistik. Men ekvationen är inte helt lätt.
Det fick tyska Aldi erfara som försökte flytta över hela sitt tyska koncept till Danmark för 25 år sedan. Det blev många år med röda siffror innan man insåg att typiska tyska varor, exempelvis mjölk med lång hållbarhet, inte gick hem på den nya marknaden. Den läxan hade Netto lärt då man flyttade till Sverige. 85 procent av varorna är svenska, berättar Børsen.