Bytte Ica mot Hemköp
Nybygget har en solfjäderliknande utformning med en smakfull fasad i tegel och trä, stora glasfönster och grästak. Inuti butiken är det högt till tak, många ljusinsläpp och breda gångar. Allt bär en färskvaruprägel, och här hittar man bland annat en helmanuell fiskavdelning, en halvmanuell chark samt ett brett utbud av färdiglagat. Inredningen är skinande ny; allt är rymligt, fräscht och välordnat. Men Hemköp i Upplands Väsby byggdes faktiskt på rekordartade två och en halv vecka, från och med att lokalen var klar för inflyttning.
Han är själv förvånad över att den 1 300 kvadratmeter stora butiken kan rymma så många varor.
Från Ica Stop
Det var i juni som Krister Skeppler tog steget från jobbet som butikschef på Ica Stop i Täby till Hemköp.
– När jag fick erbjudandet om att vara med och bygga upp en helt ny butik kunde jag inte tacka nej, berättar han.
Att Hemköp i likhet med Ica Stop har hög färskvaruprofil och månar om service och hög kvalitet på varor underlättade beslutet.
– Hemköp står för något som jag känner att jag också kan stå för, säger han.
Butiken i Upplands Väsby slog upp portarna för allmänheten den 21 november. Området har saknat en utpräglad färskvarubutik, och lovorden från kunderna har varit många. Främst över utbudet i de manuella och halvmanuella diskarna.
– Folk tycker att det är härligt att kunna köpa färsk fisk, men vi har exempelvis också fått uppskattning för att vi har egna p-platser.
Många har också uttryckt sin förvåning över att prisnivån inte är högre.
Personligen är Krister Skeppler mest nöjd med att butikens kundvarv har visat sig att fungera så bra, vilket bland annat märks på att få frågar efter var olika varor står.
– Jag tror också att folk trivs med att få strosa i de breda gångarna, säger han.
Ägaren som kund
Att en av kunderna är Antonia Ax:son Johnson, storägare i Axfood som driver Hemköpskedjan, ser han bara som positivt.
– Och man har ju förstås många ögon på sig nu när man har fått förtroendet att driva en helt ny butik.
Butiken ligger i Runby invid Mälarvägen mellan E4 och E18, har en budgeterad omsättning på 60 miljoner kronor netto och ska gå med vinst redan nästa år. Den är också tänkt att vara en förebild i utvecklingen av Hemköps mindre enheter: i stadsnära centrum och trafikorienterade lägen. Vissa delar, till exempel informationsskyltar, bilder och inredning, är likadana som i Hemköp Smeden i Eskilstuna, som är en mall för utvecklingen av kedjans större enheter. Men på grund av byggnadens solfjäderformade arkitektur har mycket av inredningen fått specialanpassas.
Krister Skeppler tycker att det är alldeles för tidigt att uttala sig om det är något som fungerar mindre bra, sådant som man måste ändra på.
– Nu kör vi så här ett tag, sedan får vi se, säger han.
Håkan Okonofua