Axfoods prispolitik får hård kritik av Vivo
Axfoods partihandel Dagab har olika priser för olika butiker. Det bekräftade Axfoods vd Mats Jansson för en vecka sedan vid en press- och analytikerträff. Kritiken från Vivo Stockholm är hård.
– Ja, vi har olika priser. Vi ger rabatt till vissa. Och det är tur att vi har den differentieringen, sade Mats Jansson.
– Men de fria handlare som är med i exempelvis Matex har samma pris som de egna Matexbutikerna, säger Stefan Karlsson.
Det har länge pågått spekulationer om att Axfoods koncernägda butiker premieras framför andra med lägre priser. Tidigare har dock Axfood lagt locket på och inte velat svara huruvida detta är sant eller ej.
När nu Mats Jansson tar bladet från munnen, får han skarp kritik från Hans Carlson, vd för Vivo Stockholm. Vivokedjan består av 85 enskilt ägda butiker i Stockholmsregionen och på Gotland.
– Detta är helt oacceptabelt. Vi har ett avtal som ska säkerställa att det inte är så. Men vi har ju ingen insyn i deras räkenskaper, så man kan inte mer än tro på vad de säger. Vi anser att vi som butikskedja, med en butiksomsättning på 5,5 miljarder kronor, bör vara en betydande kund på Dagab.
Han tycker inte att sortimentet ska avgöra prissättningen.
Nu måste Vivo Stockholm agera på något sätt, anser han.
– Vi måste se oss om och undersöka vad alternativet kan vara. Vi kan inte bli felaktigt behandlade av Dagab och betala för mycket för varorna, säger Hans Carlson.
Detta är ett sammandrag av en artikel i veckans pappersutgåva av Fri Köpenskap.