Narvesen vill bli större i Sverige
Dessutom vill man komma in i Sverige med en kedja med kosmetikbutiker. Därför säker man en kedja att köpa upp.Narvesen äger redan Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Förra året blev resultatet på verksamheten i Sverige 53 miljoner norska kronor, cirka 57 miljoner svenska kronor. Det motsvarar en marginal på tre procent. Men målet är fem procent och Björn Krasse som är chef för Narvesens verksamhet i Sverige vill bli bäst i koncernen då det gäller detaljhandel, skriver norska affärstidningen Dagens Näringsliv. Ett samarbete mellan företagen testas nu på en mack i västra Sverige. Under året ska verksamheten utvärderas.- Det finns bara två beslut vi kan ta, antingen lägger vi ned eller också gasar vi på för fullt, säger Björn Krasse.Hälften av Preems 530 stationer har trafikbutiker.I Norge har Narvesen inte gett sin in på tarafikbutiksmarknaden eftersom man är grossist till flera oljebolag. Men i Sverige behöver man inte ta några sådana hänsyn.