23948sdkhjf

Färre ser på TV

När företaget MMS, som mäter TV-tittandet i landet utökade sin panel och gjorde ett mer förfinat urval blev resultatet betydligt lägre tittarsiffror.Detta skakar nu TV-bolagen som riskerar att förlora reklamintäkter.

Det är bolaget Mediamätning i Skandinavien, MMS, som undersöker TV-tittandet och resultaten styr reklampriserna. Företaget ägs av de svenska TV-bolagen. Den nya och förbättrade mätmetoden, som bland annat innebär att antalet undersökta hushåll i testpanelen ökade från 600 till 1000, medförde att de kommersiella kanalerna tappade tio procent av sina tittare under den bästa sändningstiden, skriver Dagens Industri.Översatt i värde för reklamköpare kan det betyda att marknaden på ett halvår minskat med 140 – 175 miljoner kronor.PÅ TV4 ifrågasätter man de nya siffrorna och en snabbutredning ska nu syna vad som inträffat. Resultatet av den undersökningen ska vara klar efter påsk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063