Färre ser på TV
När företaget MMS, som mäter TV-tittandet i landet utökade sin panel och gjorde ett mer förfinat urval blev resultatet betydligt lägre tittarsiffror.Detta skakar nu TV-bolagen som riskerar att förlora reklamintäkter.
Det är bolaget Mediamätning i Skandinavien, MMS, som undersöker TV-tittandet och resultaten styr reklampriserna. Företaget ägs av de svenska TV-bolagen. Den nya och förbättrade mätmetoden, som bland annat innebär att antalet undersökta hushåll i testpanelen ökade från 600 till 1000, medförde att de kommersiella kanalerna tappade tio procent av sina tittare under den bästa sändningstiden, skriver Dagens Industri.Översatt i värde för reklamköpare kan det betyda att marknaden på ett halvår minskat med 140 – 175 miljoner kronor.PÅ TV4 ifrågasätter man de nya siffrorna och en snabbutredning ska nu syna vad som inträffat. Resultatet av den undersökningen ska vara klar efter påsk.