Lidl ansluter till kedjornas samarbete
2015 lanserade svenska livsmedelsföretag och butikskedjor tillsammans med WWF initiativet Hållbar livsmedelskedja. Förra hösten rapporterade Fri Köpenskap om att initiativet tagit fram en gemensam färdplan under namnet ”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” med målsättningar inom klimat, biologisk mångfald, resurseffektivitet, djurvälfärd och mänskliga rättigheter.
Nu står det klart att Hållbar livsmedelskedja får en ny medlem i form av Lidl.
– Det är ett viktigt sammanhang för oss att ingå i, där vi tillsammans med andra starka företag kan ta oss an gemensamma utmaningar och fokusera på den skillnad vi kan göra. In i samarbetet tar vi med oss erfarenhet och kunskap från Lidls omfattande internationella hållbarhetsarbete, men också vår satsning på Sverige och svensk livsmedelsproduktion, bland annat genom Matriket som varumärke med svenskmärkta produkter, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson i ett pressmeddelande.
WWF välkomnar det nya tillskottet.
– Ska vi kunna ställa om till ett mer hållbart matsystem så måste vi göra det tillsammans. Att nu Lidl vill vara med i detta arbete är mycket glädjande och viktigt. Inom initiativet Hållbar Livsmedelskedja kan vi tillsammans med svenska livsmedelsföretag hitta nya och bättre vägar framåt, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF.
Medlemmar i Hållbar Livsmedelskedja
- Arla
- Axfood
- Coop
- Fazer
- Findus
- HK Scan
- Ica
- Lantmännen
- Löfbergs
- Martin & Servera
- Menigo
- Orkla
- Polarbröd
- Pågen
- Unilever
- Lidl
Källa: WWF