DVI: E-handeln ökar mer än försäljningen i butik
Volymförsäljningen i dagligvaruhandeln tar fart, med en tillväxt på 5,0 procent under oktober jämfört med samma månad 2023. Detta enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell tror att det indikerar att konsumenterna vant sig vid den nya prisnivån.
– Det är en tillväxtnivå vi inte har sett sedan maj, och det är positivt att volymerna nu börjar komma tillbaka i dagligvaruhandeln. Det kan vara ett tecken på att konsumenterna har anpassat sig till den nya prisnivå som speglar den högre kostnadsnivå som hela livsmedelskedjan nu har.
Precis som i september är tillväxten inom e-handeln högre än i butikerna, även om skillnaden inte är lika stor. Försäljningen i butik ökade i oktober med 4,9 procent jämfört med samma månad förra året, medan e-handeln ökade med 6,4 procent.
Ackumulerat hittills i år har e-handeln en tillväxt på 5,6 procent, medan butiksförsäljningen ligger på 4,0. Inom e-handeln är det click & collect-delen, det vill säga upphämtning i butik, som går klart bäst med en tillväxt på 10,9 procent i oktober jämfört med samma period förra året.
För hemleveransbolag som Mathem går det betydligt trögare. Hemleveranserna ökade totalt i oktober med 3,4 procent, vilket är under index.
Totalt ligger e-handelsandelen i oktober på 4,4 procent, vilket fortfarande är på nivåer som kan jämföras med hur det var innan pandemin. I kronor stod e-handeln under kvartal tre för 3,2 miljarder av den totala försäljningen samtidigt som butikerna sålde för 82,8 miljarder.
Tittar man på den totala e-handeln under de fyra senaste kvartalen så är den uppåtgående kurvan mycket tydlig.
– E-handel med upphämtning i butik fortsätter att driva e-handelsutvecklingen, som ser tillväxt för tionde månaden i rad, sammanfattar Karin Brynell.
Kalendereffekten för oktober beräknas till 0,9 procent. Justerat för kalenderkorrigering estimeras den totala försäljningsutvecklingen under månaden till 4,1 procent.