Tillväxt för Itab tack vare ökad efterfrågan från dagligvaruhandeln
Omsättningen för Itab Shop Concept steg under tredje kvartalet med 1,6 procent till 1 553 miljoner kronor (1 529). Den valutarensade försäljningen steg med 4 procent.
"Det är framförallt ökad efterfrågan inom vår största kundgrupp dagligvaruhandeln som hade en positiv påverkan. Den totala tillväxttakten var dock lägre jämfört med tidigare kvartal under året och vi ser att kunder inom flera olika branscher är avvaktande i sina investeringsbeslut", kommenterar vd Andréas Elgaard.
I rapporten uppges det också att bolagets försäljningsandel av tekniska lösningar har minskat något på grund av framskjutna kundprojekt.
"Detta gör att produktmixen inte ger samma positiva påverkan på bruttomarginal och resultat i tredje kvartalet som under de senaste fyra kvartalen där marginalen stärkts jämfört med föregående år", säger Elgaard
Justerat ebitda-resultat uppgick till 154 miljoner kronor (180), med en justerad ebitda-marginal på 9,9 procent (11,8).
Rörelseresultatet blev 69 miljoner kronor (129), med en rörelsemarginal på 4,4 procent (8,4).
Justerat rörelseresultat blev 90 miljoner kronor (129), med en justerad rörelsemarginal på 5,8 procent (8,4).
Resultatet före skatt var 73 miljoner kronor (113).
Resultatet efter skatt från kvarvarande verksamhet blev 50 miljoner kronor (79).
Resultat per aktie uppgick till 0,19 kronor (0,32).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 160 miljoner kronor (229).
"Vårt fokus den närmaste tiden är samtidigt fortsatt på målmedvetet arbete med vår egen operationella effektivitet, aktivt och kundnära försäljningsarbete, effektivisering av vår produktion och minskad kapitalbindning i syfte att på både kort och lång sikt fortsätta att stärka vår lönsamhet", säger Elgaard.
Itab Shop Concept har nyligen ingått avtal om att förvärva Financière HMY för cirka 3,6 miljarder kronor på en kassa- och skuldfri basis. Financière HMY är en europeisk leverantör av butiksinredning, kassor och butiksdesign och avsikten är att affären ska stärka Itabs position och komplettera dess nuvarande erbjudande.