23948sdkhjf

Axfoods kedjor tar marknadsandelar – men i långsammare takt

Axfoods tillväxt för årets första kvartal slår återigen marknaden, men Ica närmar sig och är nästan i kapp vad gäller detaljhandelsomsättningen.

Axfoods detaljhandelsomsättning ökade med 6,9 procent jämfört med motsvarande period i fjol och landade på 16 281 miljoner kronor (15 225) för 2024 års första kvartal. Det är en aning större ökning än Ica Sverige vars nettoomsättning steg med 6,7 procent. Enligt Dagligvaruindex var tillväxten för branschen 6,4 procent som helhet. 

Tittar man däremot på den totala nettoomsättningen för bägge koncernerna ökade Axfood med 5,2 procent till 20 252 miljoner kronor, medan Icagruppen ökade med 7,4 procent.

– Med tanke på att vi mötte unikt höga jämförelsetal var inledningen på det nya året stark och tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick till 6,9 procent. Att vi visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation är ett resultat av betydande volymtillväxt. Det är ett positivt kvitto på att våra kunder uppskattar erbjudandet i våra olika koncept, säger vd och koncernchef Klas Balkow.

Internt ökade Hemköp mer än Willys under det första kvartalet sett till den totala nettoomsättningen. Bägge fortsätter att plocka marknadsandelar men i lägre takt än tidigare. Willys nettoomsättning ökade med 7,5 procent, jämförbart med första kvartalet i fjol då man ökade med 24,3 procent. Under hela 2023 ökade Willys med 11,8 procent jämfört med 2022.

Klas Balkow menar att den långsammare ökningen är naturlig med tanke på att jämförelsetalen varit höga.

– Jämfört med motsvarande period för två år sedan har Willys vuxit mer än dubbelt så mycket som marknaden.

För Hemköp, vars vd Simone Margulies tar över efter Klas Balkow i sommar, landade den jämförbara tillväxten på 7,0 procent medan omsättningen ökade med 7,6 procent (14,4). Rörelseresultatet utan jämförelsestörande poster steg kraftigt, 41,5 procent, och landade på 101 miljoner kronor.

– Med fokus på prisvärde och butiksmoderniseringar attraheras alltfler konsumenter till Hemköps koncept. På café- och restaurangmarknaden blev inledningen på året svag, vilken också har påverkats av en negativ påskeffekt. Det återspeglas i Snabbgross utveckling även om Snabbgross återigen tog marknadsandelar i kvartalet.

Rörelseresultatet för hela Axfood landade på 817 miljoner kronor (695) med en rörelsemarginal på 4,0 procent (3,6). Justerat för jämförelsestörande poster landade rörelseresultatet på 817 miljoner kronor (750). Det var en procent högre än konsensusdata från Modular Finance. Rörelsemarginalen steg även den jämfört med första kvartalet förra året, om än inte särskilt kraftigt till 4,0 procent (3,9).

– Med fortsatt volymtillväxt och positiv kundtillströmning uppvisade Axfood en stabil resultatutveckling under det första kvartalet.

Axfood Q1 2024

Axfoods butiker, mkr

Willys

Omsättning: 11 248

Ökning totalt: 7,5 procent

Ökning jämförbara: 5,6 procent

Resultat: 484 (454)

Hemköp

Omsättning: 5 033

Ökning totalt: 5,8 procent

Ökning jämförbara: 7,0 procent

Resultat: 101 (71)

Axfood, första kvartalet 2024, mkr

Omsättning: 20 252 (19 252)

Rörelseresultat: 817 (695)

Rörelsemarginal: 4,0 (3,6)

Resultat efter finansnetto: 724 (615)

Resultatutvecklingen per bolag:

Willys: +6,6 procent

Hemköp: +41,5 procent

Axfood Snabbgross: -10,6 procent

Dagab: +2,8 procent

Totalt: +17,6 procent

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125