Snittköpen ökar med 16 kronor – Willys lockar flest
Det visar DLF:s undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2023, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget Gfk. Undersökningen, som också är känd som kpi-rapporten, visar att snittköpen ökade med 16 kronor till 307 kronor.
Snittköpen för Ica och Willys har ökat nästan lika mycket, 26 respektive 23 kronor. Ica har dock störst snittköp av alla (469 kr), och 124 kronor mer än Willys (345 kr).
Den stora förloraren är Coop.se, som tappar rejält i snittköp, från 421 kronor till 257 kronor. Det är en minskning med 164 kronor per köp. Samtidigt ökar köpen men för betydligt lägre snittköp, visar rapporten.
Ica fick besök av flest hushåll under 2023. Cirka 94 procent av alla svenska hushåll handlade någon gång under året i någon av deras butiker. För Axfoods kedjor – Willys, Hemköp och Citygross – är motsvarande siffra runt 87 procent, för Coop 80 procent och Lidl 63 procent.
Tittar man på enskilda format så toppar Willys med 77 procent, en ökning med 5 procentenheter.
Frukt och grönt är den produktkategori som flest hushåll har handlat någon gång under förra året, 99,7 procent. Därefter följer mjölk (98,3 procent), matbröd (98,2 procent), och matfett (98 procent) och gräddprodukter (96,9procent).
Även i årets rapport redovisas promotionandelar (kampanj/upplevt extrapris) som har ökat markant de senaste åren. Till exemple hade färsk kyckling en promotionandel på över 66 procent 2023, följt av bönkaffe på knappt 66 procent. Hårdosts har en promotionandel på drygt 61 procent.
Så stora var snittköpen 2022 | 2023 | Förändring kronor | |
Ica Maxi | 443 kr | 469 kr | 26 kr |
Ica Kvantum | 375 kr | 381 kr | 6 kr |
Stora Coop | 373 kr | 380 kr | 7 kr |
Citygross | 380 kr | 364 kr | -16 kr |
Willys | 322 kr | 345 kr | 23 kr |
Ica Supremarket | 258 kr | 276 kr | 18 kr |
Coop övriga** | 421 kr | 257 kr | -164 kr |
Ica Nära | 217 kr | 231 kr | 14 kr |
Lidl | 215 kr | 229 kr | 14 kr |
Coop Supermarket | 206 kr | 212 kr | 6 kr |
Hemköp | 188 kr | 201 kr | 13 kr |
Totalt | 293 kr | 307 kr | 14 kr |
Här handlade hushållen 2022 | 2023 | Förändring procentenheter | |
Willys | 72% | 77% | 5% |
Coop Supermarket | 67% | 63% | -4% |
Ica Maxi | 63% | 63% | 0% |
Lidl | 61% | 63% | 2% |
Ica Supermarket | 59% | 59% | 0% |
Ica Kvantum | 51% | 52% | 1% |
Stora Coop | 45% | 49% | 4% |
Hemköp | 39% | 42% | 3% |
Ica Nära | 37% | 37% | 0% |
Citygross | 31% | 31% | 0% |
Coop övriga** | 9% | 17% | 8% |
* I Coop Supermarket ingår Coop, Xtra samt Lilla Coop. | |||
** I Coop övriga ingår coop.se. |