Ny prognos: Dagligvaror driver tillväxten i handeln – ”Positiva vindar”
HUI, som står för Handelns utredningsinstitut och ligger under branschorganisationen Svensk Handel, har släppt årets första Detaljhandelns konjunkturrapport. I den redovisar man som vanligt konjunkturbedömningar för handeln och i den spås det positiva tider.
Enligt rapporten har kostnadsutvecklingen toppat och att den svenska ekonomin kommer påbörja en mindre positiv utveckling. För detaljhandelns del prognostiserar man att det under 2024 kommer att bli en värdetillväxt på 1,5 procent vilket motsvarar en ökning i försäljningsvolymen med 0,5 procent.
– En ljusare ekonomisk framtidstro, räntesänkningar och nya investeringar i näringslivet resulterar i svagt uppreviderade prognoser både för Sveriges ekonomi och för detaljhandeln. Hushållens skenande levnadsomkostnader har mattats av och konsumtionsutrymmet ökar. 2024 blir året då det återigen blåser in positiva vindar i den svenska ekonomin, kommenterar William Lindquist, analytiker på HUI Research.
Enligt HUI är det dagligvaruhandeln som kommer att driva tillväxten.
– Prisökningstakten i dagligvaruhandeln har stabiliserats och förväntas uppgå till 1,5 procent per år under de kommande två åren, skriver HUI i ett pressmeddelande.
Vad gäller sällanköpsvaruhandeln väntas den negativa utvecklingen ta stopp under 2024 och landa på nolltillväxt.
– Under 2024 är det fortsatt handel med brett sortiment, där många lågprisalternativ finns, som är dragloket för sällanköpsvaruhandelns utveckling. Konsumenternas tydliga lågprisfokus har alltså inte upphört. Sällanköpsvaruhandeln har det dock fortsatt tufft, men under 2025 väntas en positiv tillväxt för samtliga delbranscher, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.
Prognosen för detaljhandeln under 2025 är betydligt ljusare än de för i år. Då väntar tillväxten landa på 3,5 procent i värdeutveckling vilket motsvarar en 2-procentig ökning i försäljningsvolymerna.