23948sdkhjf

Kosttillskott: E-handeln ökar och dagligvaruhandeln tappar

Dagligvaruhandeln tappar medan e-handeln har haft en stark utveckling under 2023 och fortsätter att öka, visar färska branschsiffror.

Svensk Egenvårds försäljningssiffror för 2023 visar egenvårdsmarknaden en stadig tillväxt.

– Branschen fortsätter att utvecklas, men det finns en oro kring de allmänna prisökningarna att det ska slå hårdare mot konsumentvaror. Det har det inte i någon större utsträckning gjort under 2023, konstaterar Mats Nilsson, vd Svenska Egenvård.

Totalt såldes kosttillskott till konsumenten i Sverige för 6,7 miljarder kronor, en ökning från 6,3 miljarder 2022. E-handel är den inköpskanal som har ökat mest, visar statistiken. Från 34 procent, 2022, till 40 procent förra året.

– Det kanske inte är så förvånande. Konsumenten handlar på de ställen som man litar på och vi kan se att apotekens försäljning tar allt större andel.

Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa i försäljning och står för 20 procent (22) av den fysiska försäljningen, följt av hälsofackhandeln och apoteken som står för 15 procent vardera.

Samtliga segment; kosttillskott/vitaminer, viktkontroll, sportnutrition och växtbaserade läkemedel visar på en ökning, jämfört med 2022. 

Det större tappet av viktkontroll från 2022 har återhämtat sig. Och det dåliga året 2020 för sportnutrition, då gymmen stod tomma på grund av pandemin, når nu samma nivåer som innan.

– Viktkontroll är ett segment som pendlar medan sportnutritionen är tillbaka på normala nivåer, vilket har visat sig för andra året i rad, säger Mats Nilsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078