23948sdkhjf

Icahandlarens smarta lösning på snabbkassefusket

Ica Nära Roslagstull i Stockholm fann en egen lösning med skärm för att komma till rätta med snabbkassefusket. Samtidigt har den första Hemköpsbutiken valt att stänga sina snabbkassor.

Trots att många butiker upplever ett ökat fusk vid snabbkassorna är det bara några få som stängt ned dem. Ica Nära Roslagstull i Stockholm valde en annan väg. 

Visst funderade han på att stänga snabbkassorna, men först ville handlaren Peter Dinehage se om det gick att lösa på annat sätt, som att utnyttja tekniken. 

– Sedan drygt ett år tillbaka har vi satt skärmar vid snabbkassorna, så att kunden kan se sig själv när de scannar varorna.

Har ni märkt skillnad?

– Ja absolut. Vi ser ett förändrat beteende. Bland annat är det vissa kunder som vi ser undviker att gå till dem, och väljer den vanliga kassan i stället. De är iakttagna och det kan vissa uppleva obehagligt. Men det är bara min gissning.

Cirka 30 procent av försäljningen sker genom snabbkassorna, berättar han. 

– Många kunder vill ha snabbkassa, och har konkurrenterna snabbkassa är det problematiskt att stänga dem. Det är ett konkurrensmedel, där kunden kan sköta sig själv, säger han och tillägger.

– Vi tittar också på AI-lösningar. Vi har bland annat en AI som varnar när kassorna är på väg att bli långa.

Hittills har det bara varit enskilda Icabutiker som stängt snabbkassorna, men nyligen fick den första Hemköpsbutiken, på Kungsgatan i Norrköping, nog och stängde ned. Butikschefen Philip Arén menar att trenden går hand i hand med den ökade inflationen och har därför valt att hålla snabbkassorna stängda, berättar han för Norrköpings Tidningar.

Om en månad ska butiken att göra en uppföljning kring vad nedstängningen har inneburit. Men redan nu har de förstärkt de bemannade kassorna vid behov.

Läs också om AI-lösningen som kan lära sig kundens beteende och varna om fusk är på gång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096