23948sdkhjf

Centrala Ica-butikens supersiffror: ”Ser ingen som helst avmattning”

Butiken har förvärvat grannlokalen och växer därmed i storlek.

Ica Supermarket Storgatan i Linköping öppnade 2018 och har sen dess växt ständigt. Redan första året bestämdes det att en utbyggnad skulle ske vid möjlighet medan man hade en ökningstakt på 45-50 procent, enligt handlaren Mikael Oskarsson.

När pandemin slog till gick det ner till fem-tio procent, men utbyggnaden skedde ändå. Sen dess har pandemin släppt och ökningen blivit snabbare återigen. Förra året ökade butikens omsättning med mer än 20 procent jämfört med året innan dess.

– Vi ser ingen som helst avmattning. Vi kommer redovisa lika stor ökning för det här året. Så över 20 procent gör vi även i år, förklarar Mikael Oskarsson.

För att kunna möta trycket har man nu utökat butikens yta ytterligare. Med hjälp av grannlokalen har man nått en yta på drygt 1 400 kvadratmeter. Vid öppnandet låg man kring 1 200.

– Vi är inne i ett momentum och det är också därför jag satsar och bygger ut igen. Vi har höga flöden på nya kunder och har blivit vana med att jobba i ständig förändring.

Vid årsskiftet hade butiken 26 anställda. Vid nästa bokslut väntas det ha ökat med fem-sex personer. Lägg därtill på extrapersonal så är man uppe i drygt 45 personer.

– Vi har dubblat personalstyrkan på de här fem åren.

Utökningen av lokalerna har inneburit att man kunnat koncentrera det korta kundvarvet och byggt ut barerna med sallad och varm mat. Dessutom har utrymmet för egenpackade matlådor utökats och sortimentet för färskvaror, frukt och grönt samt kolonial breddats.

– Vi är extremt stora på måltidslösningar. Vi är jäkligt duktiga på det. Så vi har kunnat utveckla vårt korta kundvarv för de som köper en frukost, lunch eller snabb måltid.

Ica Supermarket Storgatan ligger centralt i Linköping och Mikael Oskarsson tycker att butiker med liknande lägen ofta inte är tillräckligt stora.

– Ett stort problem tycker jag med citybutiker är att de ofta byggs för små. För kunderna handlar mer när vi ändå är här. Vi med våra extremt höga kundflöden måste dra nytta av detta genom att få yta och bygga sortiment. Och lyckas vi med det, blir det väldigt bra i våra citylägen vill jag hävda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079