Hans mål: 100 miljoner i omsättning
När Emil Westlund tog över för ett år sedan låg omsättningen på 68 miljoner kronor och nu ligger den på 80 miljoner kronor.
– Drivkraften är att jag vill göra lite bättre varje dag. Och 100 är ett signalvärde, en bra gräns.
För att lyckas med föresatsen måste kraftfulla investeringar till.
– Nummer ett är kylkonverteringen. En annan sak på önskelistan är att göra det enklare för kunden att handla genom säkrare parkeringsmöjligheter. Där för vi dialog med kommunen. En tredje grej att förbättra är pantlösningen.
Emil Westlund har tusen idéer och han kastar upp bollar: Självskanning, online, bättre catering, bredare samarbete med Foodora. Potentialen är 30 000 till 40 000 kunder i Borlänge centralort.
Inte bara omsättningen har ökat utan även antalet anställda. Nu finns mellan 35 och 40 personer på lönelistan.
– Om butiken är effektiv kan man ha billigare varor. Det måste råda samsyn i organisationen. Vi försöker få alla att ha samma mål, men olika sätt att ta sig dit. Ordning och reda är viktigt. Något jag insett är min svaghet. Därför har jag sett till att ha en butikschef som är grym på det.
Emil Westlund berättar att han är impulsiv och passar bäst för utvecklingsarbete.
– Min roll i butiken är att se till att kunder och medarbetare mår bra och utvecklas. Jag ska också driva trafik till butiken via sociala medier.
En stor del i butikens framgång är att Emil Westlund har flera medarbetare som varje dag sedan ett halvår ringer på klippvaror.
– Det var Johan Högdal på Ica Nära Söderbärke och jag som kläckte idén med förbokade varor på sociala medier. Det är en historia för sig.
Emil Westlund har hög energi och kan verka ha bråttom men säger i samma andetag att han tänker bli kvar i 30 år.
– Som det känns just nu i alla fall.
I samma veva som han övertog butiken lade Stora Enso, som ligger i området, ner. Northvolt har köpt anläggningen och nu hoppas man på att en batterilinje ska etableras. När vet man inte.
– Jag tror på Northvolt men även utan en stor industri har vi har hittat 12 miljoner kronor i Kvarnsveden genom att få kunderna att trivas och gör dem införstådda med vad vi gör. Trots prisökningar har vi sänkt marginalerna.
Han ser fem år framåt: Kunderna kommer att vilja handla utan besvär, som att komma in i butiken, panta lätt och ha en enkel dialog, både fysiskt och online. Sortimentet blir också flexiblare och samtidigt prisvärt.
Han berättar om en av idéerna han förverkligat.
– Jag gjorde en livesändning med kunderna. Jag trodde det skulle hålla på max en kvart men en timme och åtta minuter höll vi på. Det kom önskemål och tips. I fredags bjöd jag på tårta för att hålla samtalet levande. På dessa två aktiviteter fick jag sammanlagt in 30 tips och tio vi kan förverkliga. Bättre papperskorgar var ett önskemål. De är beställda och ska upp nu. En till adress på Foodora-turen är också förverkligad. Det är viktigt att agera snabbt.
Tidigare har Emil Westlund tillsammans med sin fru Hanna Westlund dubblat omsättningen på Ica Nära Sellnäs på sex år. Där gick arbetsstyrkan från sju till 25 personer.
– Utan Hanna hade det aldrig gått. För mig ska det hända något hela tiden. Men det är hon som har struktur och kan genomföra idéerna.
Emil Westlund var intresserad av ledarrollen redan i Hedemora-butiken. Jag pratade med en rekryterare på Ica för att få råd om hur jag skulle bli handlare.
– Jag tog råden och jobbade på olika butiksformat och i olika roller. Det för att få hjälp till utbildning.
Sitt intresse för ledarrollen har gjort att han vill fostra ledare i sin tur.
– Jag har fostrat en handlare, som är på Ica Nära Fors, en butikschef och en försäljningschef. Det är viktigt att ge tillbaka.
Emil Westlund
Aktuell: Vill öka igen.
Ålder: 35 år.
Familj: Fru Hanna och två barn, Alma 9 år och Nils 6 år.
Bor: Borlänge.
Favoriträtt: Allt grillat.
Favoritprodukt: Pesto.
Roligaste delen i jobbet: Dialogen med kunderna och utveckla medarbetarna.
Bakgrund: Handlare, Ica Nära Sällnäs, 2016-2022. Butikschef Ica Kvantum Avesta, 2011-2016. Ica Supermarket Hedemora 2007-2011.
Utbildning: Praktisk affärsutbildning hos Visuera, Icas BLU, LU och FLU.
Fritid: Laga mat, familj och vänner samt se på hockey, Leksands IF.
Förebild: Sett upp till handlaren Erik Geijer på Ica Kvantum Avesta väldigt mycket. Mentor Johan Högdal, Ica Söderbärke.
Mål: Driva en butik i ständig utveckling, och utveckla mig själv. Behöver inte en stor men en aktiv butik som utvecklas positivt.
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.