DVI: Dagligvaruhandeln fortsatt pressad av inflationen
På torsdagsmorgonen presenterade branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel dagligvaruindex för juli månad. Indexet visar att inflationen fortsätter att pressa dagligvaruhandeln.
Samtidigt som försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli månad uppgick prisökningen på alkoholfria drycker och livsmedel till 10,5 procent enligt SCB:S Konsumentprisindex.
– Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Enligt branschorganisationen uppgick försäljningsutvecklingen i butik till 6,3 procent, jämfört med samma månad förra året. Samtidigt minskade försäljningen i e-handeln med 0,9 procent. Hemleverans ökade med 3,8 procent jämfört med samma period förra året medan alternativet att hämta beställda varor i butik minskade med 6,8 procent. E-handelns andel av försäljningen i dagligvaruhandeln uppgick till 2,7 procent under juli månad.
– E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende. E-handelsandelen i juli var i linje med motsvarande månad föregående år, säger Karin Brynell.
Enligt Svensk Dagligvaruhandel beräknas kalendereffekten till - 1,1 procent för juli. Den korrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därför till 7,2 procent under juli månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering uppgick försäljningsutvecklingen till -3,3 procent under juli, enligt branschorganisationen. Under årets andra kvartal hade dagligvaruhandeln en tillväxt på 8,7 procent.