Willys succésiffror – växte dubbelt så mycket som marknaden
Tidigt på fredagsmorgonen publicerade Axfood sin rapport för årets andra kvartal.
”Kvartalet har präglats av ett stort fokus på prisvärde och en ökad aktivitetsnivå på marknaden. I detta marknadsklimat bibehåller Axfood momentum med en detaljhandelstillväxt som var hela 17 procent under andra kvartalet, att jämföra med marknadens 9 procent. Genom ökad kundtillströmning och högre volymer upprätthöll vi en mycket hög tillväxt trots att inflationstakten minskat väsentligt. Det är tydligt att vi med våra olika koncept står starka i en marknad där prisvärde blivit allt viktigare”, säger vd Klas Balkow i en kommentar.
Han fortsätter:
”Willys fortsatte sin exceptionella framfart och växte, trots höga jämförelsetal, med hela 20 procent. Willys är Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja, med en hög kundlojalitet och har en utmärkt plattform att bygga vidare från för att ytterligare stärka sin position också på längre sikt. Även Hemköp uppvisade en bra tillväxt under kvartalet, som inte bara var högre än tillväxttakten för aktörerna inom segmentet traditionell livs, utan också högre än marknadens tillväxt totalt sett. Snabbgross gjorde också ett starkt kvartal och tog andelar i en något mer avvaktande marknad."
Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 20 797 miljoner kronor, vilket är en ökning med 14,2 procent.