Finsk kedja köper Dollarstore i miljardaffär
Tokmanni driver e-handel och mer än 230 Tokmanni, Miny, Click Shoes och Shoe House-butiker i Finland. 2022 uppgick Tokmannis intäkter till 1 168 miljoner euro och jämförbar ebit uppgick till 86 miljoner euro. Kedjan har cirka 4 200 anställda.Tokmannis aktier är noterade på Nasdaq Helsinki.
Dollarstore har 130 butiker över hela Sverige och sedan 2022 två butiker i Danmark under namnet Big Dollar. Kedjan sysselsätter för närvarande cirka 1 160 medarbetare. Dollarstores intäkter uppgick till cirka 394 miljoner euro för räkenskapsåret som avslutades den 31 januari 2023. Sedan 1994 har Dollarstores omsättning i genomsnitt fördubblats vart 4:e år.
Tillsammans kommer de båda kedjorna ha en omsättning på över 1,5 miljarder euro och ett ebit-resultat på cirka 100 miljoner euro.
Dollarstore och Tokmanni kommer som en sammanslagen enhet att skapa en stark position på den nordiska lågprismarknaden. Företagen kommer kunna skapa synergieffekter som gör det möjligt att skala upp processer inom till exempel inköp och distribution, skriver kedjorna i ett pressmeddelande.
– Konsumenterna vill ha de bästa priserna och ett brett produktsortiment kombinerat med en unik och njutbar kundupplevelse. Tillsammans med Tokmanni är vi väl rustade för att serva våra kunder ännu bättre än tidigare. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Tokmanni-teamet och är mycket nöjda över att ha hittat en partner med samma företagskultur och mål. Tillsammans kommer vi att bilda en ledande nordisk lågprisaktör med potential att öka vårt geografiska fotavtryck i Norden, kommenterar Dollarstores vd Anders Kind.
Han kommer att fortsätta att leda Dollarstore tillsammans med medlemmar av kedjans ledningsgrupp.
Dollarstore kommer att fortsätta under ledning av VD Anders Kind och medlemmar av Dollarstores ledningsgrupp.
– Jag är oerhört glad över att Tokmanni har denna exceptionella möjlighet att bygga en av de ledande nordiska lågprisbutikskedjorna tillsammans med Dollarstore. Tokmanni och Dollarstore kompletterar varandra på bästa möjliga sätt. Vi delar båda samma värderingar, positiv folkkultur, stark prisbild och väl anpassade produktkategorier. Genom att kombinera våra styrkor och expertis kan vi serva våra kunder ännu bättre genom att erbjuda dem våra oslagbara priser och ett spännande produktsortiment, säger Tokmannis koncern-vd Mika Rautiainen.