Lidls starka resultat – ökar omsättningen och minskar förlusten
Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, säger i ett pressmeddelande att bolaget hade sin största ökning av omsättningen på åtta år.
– Vi fördubblade vår tillväxttakt i jämförelse med förra året. Och växer betydligt snabbare än övriga marknaden. Det visar att konsumenterna uppskattar vårt arbete att erbjuda mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris och är samtidigt ett gott betyg till våra medarbetare och vår affärsmodell, säger han i en kommentar.
Lågpriskedjan växte mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, 18 procent jämfört med 6,8 procent. Enligt bolaget handlar det om en fördubbling under en sjuårsperiod. Tillväxten drivs enligt kedjan främst av organisk tillväxt med fler kunder i butikerna.
Enligt bolaget minskade de sin förlust från 132 miljoner till 19 miljoner.
– Den trend som vi sett under de senaste åren där fler konsumenter bryter sina vanor och rutiner har accelererat under hösten och vintern. Vi har under de senaste månaderna sett en fantastisk tillströmning av nya kunder till våra butiker. Vårt initiativ för att dämpa prisökningarna och bidra till ett minskat tryck på de svenska hushållens plånböcker togs emot väl, fortsätter Jakob Josefsson.
Lidl har stadigt ökat sin omsättning. Som en jämförelse landade nettoomsättningen år 2021 på drygt 14 miljarder. 2019 landade den på nära 10.8 miljarder kronor. Från förra bokslutet har kedjan ökat antalet anställda från 3 560 till 3 701.Det kan jämföras med 3 019 anställda 2019 – vilket innebär en ökning på 682 personer.