Ny studie: Reklambladen domineras av onyttig mat
Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften BMC Public Health och har analyserat veckoblad från 122 livsmedelsbutiker i Västra Götalands län. Reklambladen gavs ut under fyra veckor under våren 2022. Det skriver Göteborgs universitet i pressmeddelande.
Enligt studien upptogs två tredjedelar av utrymmet i reklambladen av livsmedel som klassas som ohälsosamma eller i huvudsak ohälsosamma. Hälsokvaliteten hos livsmedlen analyserades med hjälp av nordiska rekommendationer samt Världshälsoorganisationens riktlinjer.
– Konsumentens egna värderingar i kombination med omgivande miljö påverkar det som till slut köps hem, men prissättning är en viktig faktor, säger Melissa Mjöberg, som forskar inom samhällsmedicin och folkhälsa på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, och är studiens förstaförfattare, i en kommentar.
Totalt analyserades närmare 30 000 produkter. Butikerna som ingick i studien tillhör de sju största livsmedelskedjorna i Sverige, sett till marknadsandelar. Den vanligast förekommande kategorin av livsmedel i veckobladen var sockerrik mat och dryck.
Enligt Göteborgs universitet tycks butiker som finns i områden, där invånarna har sämre ekonomiska förutsättningar, även marknadsföra mer ohälsosam mat, jämfört med butiker i områden där boende har bättre ekonomi.
– Som en konsekvens av nuvarande matinflation kan annonsbladen med många prissänkta varor bli mer betydande för vissa konsumentgrupper, till exempel de med sämre ekonomi. Det är därför angeläget att ifrågasätta utbudet i livsmedelsbutikers kampanjer, säger Melissa Mjöberg.
Monica Hunsberger, universitetslektor och studiens sistaförfattare, efterfrågar ett gemensamt ansvar.
– Utformning av konsumenters fysiska och digitala matmiljö bör underlätta hälsosamma val, och aktörer som är en betydande del av den utformningen måste ta ett gemensamt ansvar. Här kan nationella kostrekommendationer utgöra gemensamma riktlinjer.