Axfoods starka siffror – rusningen till Willys fortsätter
Allra bäst gick Willys, som fortsätter att locka nya kunder, och ökade sin försäljning med 24,3 procent, och därmed också ökade i faktisk försäljning, eftersom matprisinflationen i kvartalet var 20,1 procent.
– Matprisinflationen i Sverige har fortsatt att vara mycket hög under det första kvartalet, precis som i resten av Europa. Vi arbetar hårt för att parera för kostnadstrycket från tidigare led i livsmedelskedjan. Glädjande nog ser vi sedan en tid hur priser på vissa råvaror minskat och att den pressade situationen för många av våra leverantörer har börjat lätta. Vi arbetar nu intensivt tillsammans med leverantörerna för att detta ska kunna reflekteras även i våra priser mot konsument, vilket redan har börjat ske inom vissa kategorier såsom mejeri, bröd och frukt och grönt. Även om det är många faktorer som fortsatt kan påverka är ändå detta positiva signaler. Vår förhoppning är att vi nu sett toppen av matprisinflationen, säger Axfoods koncernchef Klas Balkow i en kommentar.
Totalt ökade Axfoods nettoomsättning med 16,0 procent till 19 252 miljoner kronor (16 593).
Rörelseresultatet sjönk till 695 miljoner kronor (835), och rörelsemarginalen till 3,6 procent (5,0). Justerat för jämförelsestörande poster ökade dock resultatet till 750 miljoner kronor (653), medan den justerade rörelsemarginalen låg kvar på 3,9 procent.
– Den höga kundtillströmningen har också bidragit till en positiv resultatutveckling. Det gör att vi detta kvartal levererar en rörelsemarginal i linje med motsvarande kvartal föregående år. Resultatet har dock påverkats negativt av att vi inte fört vidare leverantörernas prishöjningar till konsument fullt ut. Jämfört med föregående år hade vi också högre marknadssatsningar inom såväl våra butikskedjor som Dagab, vilket ledde till en ökad kampanjandel. Högre hyres- och elkostnader i egen verksamhet har också påverkat resultatet negativt, säger Klas Balkow.
I början av februari började det det nya högautomatiserade lagret i Bålsta att tas i drift. I dagsläget får drygt 170 butiker dagligen leverans från Bålsta av totalt cirka 2 800 pallar med varor.
Axfoods butiker, mkr
Willys
Omsättning: 10 467
Ökning totalt: 24,3 procent
Ökning jämförbara: 21,4 procent
Resultat: 454 (367)
Hemköp
Omsättning: 4 758
Ökning totalt: 10,9 procent
Ökning jämförbara: 9,4 procent
Resultat: 71 (66)
Axfood, första kvartalet 2020, mkr
Omsättning: 19 252 (16 593)
Rörelseresultat: 695 (835)
Rörelsemarginal: 3,6 (5,0)
Resultat efter finansnetto: 615 (794)
Resultatutvecklingen per bolag:
Willys: +23,7 procent
Hemköp: +7,4 procent
Axfood Snabbgross: -0,7 procent
Dagab: +5,9 procent
Totalt: -16,7 procent