Tidskriftsjippo boostar försäljningen i Sabis Fältöversten
Tidningsdistributören Tidsam har tillsammans med förra årets vinnare i Dagligvarugalan i kategorin Årets tidningsbutik, Sabis Fältöversten, byggt upp en monter i butiken.
I den bågformade montern erbjöds alla kunder tidskrifter till 50 procent av ordinarie pris under kampanjfredagen.
– I den här kampanjen erbjöds kunderna färska tidningar till halverat pris, säger Anders Lindholm, affärschef på Tidsam och fortsätter:
– Det är ett roligt sätt att uppmärksamma butiken som blev 2021 års vinnare.
Vanligtvis erbjuds butiker att enligt samma koncept sälja tidigare distribuerade tidskrifter.
– Det är ett bra sätt att vara en del av återvinningstänket. Det är ganska nytt för oss men nu känns det självklart, säger Anders Lindholm och berättar att det som bidragit till att distribuera äldre tidskrifter är den tidigare papperskrisen.
– Det har blivit naturligt att ta till vara tidskrifterna, något som också konsumenterna har uttryckt gillande om på sociala medier, säger Jonas Mattsson, marknadschef på Tidsam.
Än finns inga klara siffror på hur mycket som såldes under kampanjdagen men butikspersonalen var otroligt nöjd, enligt Jonas Mattsson.
När Fri Köpenskap besökte butiken, strax efter lunch, hade cirka 200 tidskrifter redan sålts.
– Det är mer än vanligt, säger tidningsansvarig Eve Andersson.
– Det som lockade kunderna mest var de lite lyxigare tidskrifterna om mat, resor och inredning. Vanligtvis går skvallertidningarna bäst. De vill kunderna ha färska.
Även det utländska sortimentet fungerade väldigt bra i kampanjen. I en särskild hylla nära kassan fanns bland andra italienska Vouge.
Att butiken har ett stort utbud, inte minst av utländska tidningar med mode, har kunden Josefin Ehrengren noterat.
– Jag har märkt att utbudet är stort av tidskrifter även vanligtvis. Nu blev jag intresserad av mat, resor och mode, sade hon och tog tre tidningar och gick mot kassan.
Hur har tidskrifter överlag sålt under året jämfört med tidigare år?
– I jämförbara butiker har försäljningen gått upp 1 procent fram till augusti. Det är bra. Försäljningen i stort har ökat under sju till åtta år, främst drivet av kryss- och barntidningar. Veckotidningar har också gått väldigt bra, säger Anders Lindholm.
Det som också driver försäljning, enligt Anders Lindholm, är om butiken ökar försäljningsytan för tidningar.
– Det kan gå väldigt fort. Har butiken också ett brett sortiment blir den en destination.
- Dagligvarugalan 2022 går av stapeln torsdagen den 13 oktober i Stockholms stadshus.
- Arrangör: Fri Köpenskap