Styckar i butiken: "Har visat sig försäljningsmässigt rätt"
Hemköp Hedemora blev Årets köttbutik i Dagligvarugalan 2021. Butikschefen Terese Awén tyckte att det var fantastiskt att vinna.
Hur var det att vinna?
– Det var häftigt. Fantastisk att lilla Hedemora kan vinna över drakarna. Vi blev förvånade att redan bli nominerad. Det var någon på Axfood och ett par säljare som stod för nomineringarna. Vår affärsidé är det lokala sortimentet och att stycka i butiken. Det har visat sig försäljningsmässigt rätt att stycka i butik. Från låg nivå tredubblades försäljningen av kött snabbt.
På vilket sätt har vinsten påverkat butiken?
– Vi är mallig över priset. Oerhört stolta, vilket även kunderna är. De gratulerade och var jätteglada. Vi fortsätter satsa på styckrum och utveckla sortimentet med nya kryddningar. Problemet med att rekrytera duktiga styckare kvarstår över lag, men jag har turen att ha två duktiga hantverkare i butiken. Bristen är en följd av att allt butiksstyckat skulle bort tidigare.
Vad kan butiker göra för att bli Årets köttbutik?
– Göra sin egen grej. Hålla hög nivå i disken, välfyllt, ta hand om svinn, bra datum och att det ser välstyckat ut. De äldre kunderna gör specialbeställningar och vill ha det lite som förr i världen och med köttdetaljer som vi normalt inte har i disken. Det kan vi ordna nu när vi styckar själva.
Dagligvarugalan 2022 går av stapeln torsdagen den 13 oktober i Stockholms stadshus.
Arrangör: Fri Köpenskap
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.