23948sdkhjf

Nordish vd: Målet modernisera klassiska närbutiken

Göteborgsföretaget som tidigare levererade lunchlådor tar in kapital för att med ny hybridmodell skapa framtidens convenience-upplevelse i Stockholm.

Nordish Market skruvar på sin affärsmodell. Med kapital från bland andra Mathias Kamprad satsar Nordish nu på en ny hybridmodell som ska lanseras i Stockholm i vinter, skriver Breakit.

Nordish föddes 2017 i Göteborg, då bröderna Philip och Fabian Axelsson lanserade en pop-up restaurang och app. Företaget började sedan leverera lunchlådor till kontor på elektriska lastcyklar, en verksamhet som pausades när pandemin slog till. 

Nu gör företaget ett omtag. Den nya hybridmodellen beskrivs som en mix av hälsosam snabbmatsrestaurang, urban närbutik, lokal matmarknad, kafé och matleveransapp. I vinter ska Nordish Market lansera sin tjänst i Stockholm med målet att erbjuda framtidens convenience-upplevelse.

Grundidén är att göra allting själva och kontrollera hela värdekedjan.

– Vi har byggt tekniken, sourcar våra råvaror och lagar maten som vi sedan levererar till dörren eller säljer själva i våra butiker, säger Philip Axelsson, vd Nordish, till Breakit.

Vid årsskiftet är det dags att öppna den första butiken.

Målet är att modernisera den klassiska närbutiken med ett nytänkande butiksutbud som lyfter fram regionala och små leverantörer. Ett ställe där du alltid kan få tag på hållbart producerad mat, oavsett om du köper med dig frukost på morgonen, beställer lunchleverans till kontoret eller får en middagskasse hemskickad på kvällen, säger Philip Axelsson.

Nordish har precis stängt sin första investeringsrunda och tagit in drygt nio miljoner kronor till nysatsningen. Enligt Breakit är Ingvar Kamprads yngsta son Mathias Kamprad en av de nya investerarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08