Fysiska butiker fortsatt starka
Försäljningsutvecklingen i den svenska dagligvaruhandeln var under februari fortsatt stark, visar senaste Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Totalt ökade handeln med 2,5 procent i februari och det var liksom förra månaden den fysiska handeln som stod för hela tillväxten med en utveckling på 4,2 procent.
– Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
E-handeln backade med 18,8 procent där hemleverans minskade med 11,9 procent och upphämtning i butik minskade med 25,1 procent. Jämförelsetalen var starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 143,2 procent i februari 2021.
– E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, säger Karin Brynell.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 5,9 procent. Där fördelningen mellan hemleverans och upphämtning är fortsatt jämn även om hemleverans återigen är något större med en andel på 3 procent att jämföra med upphämtning som står för 2,8 procent.
Kalendereffekten beräknas till 0,0 procent för februari månad.