Nya matleverantörer hot mot skärgårdsbutiker
Mathem har erbjudit skärgårdsleveranser sedan 2015. Picsmart och Foodora vill också konurrera om skärgårdskunderna. De vill bara plocka russinen ur kakan, menar skärgårdshandlare.
Det är i tidningen Skärgården som handlarnas farhågor luftas. Skärgårdshandlarnas ordförande Michael Vinell, som driver sommarbutik på Finnhamn, tror visserligen inte att de nya aktörerna kommer att konkurrera ut ö-butikerna med kunder på landbacken, men varnar för konsekvenserna för de butiker som är beroende av båtfolket.
– Handlarna kan aldrig överleva en kort säsong med enstaka mjölkköp. Det finns ingen ekonomi i det och då stänger handlaren. Då måste skärgårdens besökare förlita sig helt på e-handeln och den körs bara under den lukrativa säsongen. I värsta fall kan detta sluta med att de som bor i skärgården inte kan handla alls under lågsäsong för att butikerna blivit utkonkurrerade av aktörer som bara vill plocka russinen ur kakan, menar Vinell.
Calle Hamacher, ägare av Runmarö lanthandel som numera ingår i Tempo-kedjan, är inte så orolig för egen del, men även han ser ett hot mot butikerna som lever på båtfolket. Konkurrensen sker inte på lika villkor, menar Hamacher och ifrågasätter om de nya konkurrenterna följer alla regler kring mathantering och betonar att ribbåtar och vattenskotrar inte är hållbart för mljön.
– Vi som driver ö-butiker är jättehårt övervakade från start till mål, men det verkar inte finnas någon kontroll alls från miljö- och hälsomyndigheten av de här nya transportföretagen. Jag tror att det är en PR-fråga – du vill synas på sommarsäsongen ute i Stockholms skärgård därför att det finns en kapitalstark grupp här, säger han till tidningen.