Nära tillbaka på toppen
Största och minsta formatet står återigen för den största försäljningsökningen.
Efter en svag augustiförsäljning ökade Ica sin försäljning något under september där samtliga format ökade med 0,6 procent i jämförbara butiker i jämförelse med samma period förra året.
Det var återigen Icas minsta format som presterade bäst med 1,9 procent i försäljningsökning i jämförbara butiker. Näst bäst var Maxi som ökade med 1,1 procent vilket gör att de fortsatt är det format som presterat bäst under året hittills. Både Kvantum och Supermarket låg i princip stilla utvecklingsmässigt.
Totalt sålde Ica för 10 319 miljoner kronor under september och kalendereffekten beräknas uppgå till plus 0,2 procent.
September 2021 | |||
Butiksförsäljning exkl moms | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara |
Maxi | 3 287 | 1,8% | 1,1% |
Kvantum | 2 500 | 0,7% | 0,0% |
Supermarket | 2 971 | -0,1% | 0,1% |
Nära | 1 560 | 1,4% | 1,9% |
Totalt | 10 319 | 0,9% | 0,6% |
Januari – september 2021 | |||
Butiksförsäljning exkl moms | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara |
Maxi | 31 746 | 2,4% | 1,7% |
Kvantum | 23 708 | 0,9% | 0,4% |
Supermarket | 28 159 | 0,4% | 0,4% |
Nära | 14 932 | 2,1% | 2,9% |
Totalt | 98 546 | 1,4% | 1,2% |