Stor optimism inom partihandeln – dagligvaruhandeln tappar
Lättade restriktioner och ökade besöksflöden får butikshandlarna att se mer ljust på framtiden. Undantaget är dagligvaruhandeln där optimismen mattas något.
Det framgår av Handelsbarometern för september månad där Svensk Handel uppger att ”försäljningen av varor som klockor, glasögon och kläder” ökar och optimismen inom sällanköpshandeln stiger till den högsta nivån sedan 2019.
Framtidsindikatorn, som sammanfattar handlarnas förväntningar på försäljning, lönsamhet och anställningsvilja, är för butikshandeln som helhet 20,9 enheter högre än samma månad förra året och landar på index 106,4 men ligger kvar på samma nivå som i augusti.
– Det är oerhört glädjande att vi snart kan lägga en lång period med restriktioner bakom oss och att vi ser hur kunderna återigen hittar tillbaka till butikerna. Många handlare har haft det tufft under pandemin och det är många förlorade försäljningsmånader som nu ska tas igen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Allra mest stiger optimismen inom partihandeln som i september ökade med 5,4 enheter till index 109,6. Dagligvaruhandeln minskade däremot med 0,9 enheter i september till index 102,6.
– Partihandeln drabbades stenhårt av pandemin när många av deras kunder gick
på knäna. När samhället öppnar upp på bred front fylls återigen partihandlarnas
orderböcker och företagen ser med tillförsikt på framtiden, säger Karin Johansson.
Däremot mattas framtidstron i e-handeln och framtidsindikatorn landar på 106,9, vilket dock ändå är något högre än för butikshandeln.