Från Sverige-veckorna drar igång
Den 20 september – 3 oktober går dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman och skyltar upp i butikerna för att göra det enkelt för konsumenter att hitta Från Sverige-märkta varor.
Enligt en undersökning, gjord av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning i januari 2021, tycker åtta av tio konsumenter att det är viktigt att kunna se varornas ursprung. 66 procent uppger att det är viktigast att maten är svenskproducerad när man handlar mat. Sju av tio uppger att de är beredda att betala mer för svenska råvaror.
Många konsumenter tycker dock att det är svårt att hitta de svenskproducerade varorna.
- När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.
Sammanlagt är cirka 11 000 produkter godkända för märkning. Från Sverige-märket på en produkt betyder att den är odlad, född och uppfödd i Sverige och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Totalt omsätter märkta produkter över 20 miljarder kronor årligen.
Bland Från Sverige-märkta varor finns grillost, Sydgrönts rödbetor, och Tareq Taylors färdigrätter.