Bergendahls in i Kitchen Time
Bergendahls blir majorietsägare i e-handelsbolaget Kitchen Time och förvärvar 53 procent av bolaget i en affär som innebär en kombination av förvärv av aktier och nyemission.
Detaljhandelsjätten ska stärka positionen inom köks- och heminredningsprodukter och öka fokus på e-handel, heter det i pressmeddelande.
– Förvärvet är en viktig del i vår strategi. Det här är ett ungt, drivet och spännande företag som ligger i framkant i utvecklingen av e-handeln. KitchenTime har skapat en mycket bra plattform för tillväxt och vi ser fram emot att stärka bolaget ytterligare på den resan.Vi kompletterar också varandra väl och jag ser stora fördelar i både kunskapsutbyte och andra synergier med våra övriga koncernbolag, säger Lars Ljungälv, koncernchef Bergendahls.
Kitchen Time omsätter 340 miljoner kronor och har har 50 medarbetare. I bolaget ingår även möbel- och heminredningskonceptet Confident living.
E-handelsbolaget ska även efter förvärvet alltjämt ledas av grundarna Joel Falck och Anton Malmberg och huvudkontoret ska fortsatt ligga i Uppsala med lagerverksamhet i Eskilstuna. Grundarduon kvarstår som stora ägare.
– Vi är mycket glada över att Bergendahls investerar i vårt bolag. Vårt mål är att driva den digitala transformationen inom köksvertikalen och ligga i framkant vad gäller sortiment, logistik och teknik. Affären ger oss nu nya möjligheter i vår fortsatta utveckling och expansion. Genom Bergendahls är vi också med i ett större sammanhang, vi kan dra nytta av fördelarna som det ger och skapa synergier tillsammans, säger Joel Falck, vd och medgrundare Kitchen Time.