Så mycket ökar e-handeln till 2030
Tillväxten i e-handeln med dagligvaror kommer att fortsätta även efter pandemin. Det spår Svensk Handel i sin nya Läget i handeln-rapport, som tagits fram av HUI Research.
I två scenarier ritar de upp en utveckling där e-handeln med dagligvaror ökar till 12 eller 18 procent av den totala omsättningen 2030.
Det innebär att omsättningen i e-handeln ökar till 50 eller 72 miljarder kronor från 2020 års 14 miljarder.
Dagligvaruhandeln går in i en ny fas där e-handeln påverkar branschen i allt större utsträckning och tar all tillväxt fram till 2030, skriver rapportförfattarna.
I bägge scenarierna fortsätter antalet fysiska dagligvarubutiker att minska, men kommer att ligga kvar över 8 000.
Därmed minskar även behovet av butiksanställda, men det vägs upp av nya jobb inom logistik och IT. Sammantaget bedöms antalet anställda inom dagligvaruhandeln öka något.
– Försäljningen på nätet kommer att fortsätta växa och företagen ställer om för att möta kunden där den befinner sig. Butiken kommer fortsatt att spela huvudrollen och för många företag är mixen mellan en stark fysisk och digital närvaro avgörande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Hela rapporten går att ladda ner här.