Tre vinnare om vad vinsten på Dagligvarugalan betytt
Hallå där, hur har ni förvaltat vinsten i Dagligvarugalan 2020?
”Det har gett en boost till oss i teamet.”
Madeleine Linins Mörner, programansvarig Framtidens mat, vinnare av Årets hållbarhetsinitiativ
Vad har priset betytt?
– Det är alltid roligt när ens arbete uppmärksammas, så det har gett en boost till oss i teamet.
– På ett mer allmänt plan hoppas jag att andra har blivit inspirerade av vårt sätt att jobba, där vi samlar representanter för hela livsmedelskedjan för att lösa hållbarhetsproblem tillsammans.
Vad har hänt hos er sedan dess?
– Vi håller precis på att lansera en ny hållbar produkt kring det blå proteinet, där vi jobbat med underutnyttjade fiskarter. I dagarna landar en braxenfärs på marknaden som vi tror har väldigt stor potential. Vi har också gasat på vårt arbete runt jordhälsa, perenna grödor och jordbruket som en potentiell kolsänka.
Vem skulle du vilja prisa på galan?
– Jag hade gärna sett att initiativ som jobbar för att göra själva primärproduktionen mer hållbar lyftes fram. Det är ju trots allt där det som sedan hamnar i butikerna börjar.
”Vi vill vara ännu bättre varje dag.”
Simon Johansson, butikschef Ica Supermarket Almö Livs, vinnare av Årets matinspiration
Vad har priset betytt?
– Vi känner en stolthet men priset sätter också press på oss att leva upp till det. Vi vill vara ännu bättre varje dag och vara med och fajtas om priset varje år. Vi är på tårna. Alla i personalen blev superglada. Det är deras pris. Vi gör extra roliga rätter och tror vi vann på eventet när vi grillade ett ton ribs. Vi gör spektakulära grejer.
Vad har hänt hos er sedan dess?
– Almö-tv har vi satsat på när pandemin bara fortsatte. Vi spelar in ett avsnitt med tips och idéer med recept varje vecka. Dels till för att inspirera de som näthandlar, dels som en digtital inspirationskälla. Före jul gjorde vi en matinspirerande julkalender. Egna recept med köttbullar, sill och snaps. Det kan vara svårt att hålla i och göra 24 program och filma med bra produktion. Programmen är tre-fem minuter långa och alla i personalen är med.
– Vi tar omtag i färdigmatsdisken. Med pizza och hamburgare som vi kör ut till kunderna. Det är tufft att sälja färdig mat över disk nu.
Vem skulle du vilja prisa på galan?
– Så klart oss själva. Annars tycker jag Ica Supermarket Arons i Hjärnarp i Skåne som vinnare i samma kategori. De är duktiga digitalt.
”Vi har fokus på att hitta en ny fiskansvarig.”
Emelie Widenberg, tf fiskansvarig på City Gross Boländerna i Uppsala, vinnare av Årets Fiskavdelning.
Vad har priset betytt?
– Jättemycket. Det var tredje gången gillt. Vi visade att vi verkligen kan. Att vi kan göra fina diskar och göra kunderna nöjda. Och att vi förbättrat oss. Vi har alla skaffat oss mer kunskap och utmanat med utbud och recept. Det är olika från vecka tlll vecka.
Vad har hänt hos er sedan dess?
– Nu är grillsäsongen här där jag tycker att fisk har ökat. Vi satsar på att berätta om grillfiskar som Guldsparid och skaffa större egen kunskap. Kunder kommer varje vecka och vill ha Guldsparid, en fisk som liknar havsabborre. Så när vi tar in havsaborre får Guldspariden stå över. Pannfärdigt ökar också.
– Väldigt mycket har hänt på avdelningen sedan vi vann. Vi har en babyboom och alla tre ordinarie fiskansvariga är nu föräldralediga och flera är gravida. Vi har en stor grej på gång som vi nämnde när vi vann men datum för det hela är inte fastslaget. Fokus ligger på att skaffa en ny fiskansvarig och bygga upp kunskap på nytt och att komma i fas. Vi vet att vi kan.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.