Stabilt för Scandi Standard – räknar med gradvis förbättring
Kycklingföretaget Scandi Standard, som bland annat äger varumärket Kronfågel, redovisar ett resultat efter skatt på 54 miljoner kronor för det första kvartalet 2021 (35).
Läs också: Scandi Standard är fortsatt pressat
Det justerade rörelseresultatet blev 88 miljoner kronor (75).
"Scandi Standard rapporterar ytterligare ett kvartal med underliggande tillväxt och ett stabilt rörelseresultat trots turbulensen i omvärlden", skriver vd Leif Bergvall Hansen i rapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 2.469 miljoner kronor (2 479).
"Vi förväntar oss en gradvis förbättring av marknadssituationen framöver när restriktionerna för covid-19 pandemin och fågelinfluensan lyfts", skriver vd:n angående framtidsutsikterna.
Scandi Standard delar sedan den 1 janujari upp rapporteringen i segmenten Ready-to-cook och Ready-to-eat.
Ready-to-cook hade en nettoomsättning på 1 938 (1 899) miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 2 procent, och justerat rörelseresultat (Justerad Ebit) ökade med 3 procent till 69 (68) miljoner.
Ready-to-eat minskade sin nettoomsättning med 7 procent till 444 (476) miljoner kronor. Justerat rörelseresultat (Justerad Ebit) ökade markant till 26 (13) miljoner. Danmark (61% av netto-omsättningen) levererade ett bra resultat trots försämrad försäljning till snabbmatsrestauranger i Europa.
”Vi har fortsatt arbetet med växtbaserade produkter och har lanserat våra första produkter nu i andra kvartalet”, skriver Leif Bergvall Hansen i rapporten.