Här är pandemieffekten 300 procent
E-handeln med dagligvaror har totalt ökat med drygt 120 procent det senaste året. Men husdjursartiklarna hos de digitala dagligvarubutikerna har ökat mer än dubbelt så mycket. Enligt färska siffror från Coop har omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik ökat med nästan 300 procent.
Många svenskar har skaffat nya familjemedlemmar för att få den närhet och sociala interaktion man har varit tvungen att avstå ifrån på grund av pandemin. Det har också lett till att fler köper hem produkter till sina husdjur, skriver Coop i ett pressmeddelande.
Produkter till katter och hundar är mest populära. Det man oftast köper till katten är våtfoder, och till hunden är torrfoder mest populärt. Andra produkter som klickas hem ofta är kattsand, hundbajspåsar och dentastix för hund.
Ökningen för kategorin husdjur har skett över hela landet, men den är större på vissa platser. De som köper mest djurartiklar hittar man i tätorter och på landsbygden. Där är också produkter till fåglar mer populära, hela 25 procent mer populärt jämfört med boende i storstad.
– Det är spännande att se att försäljningen av djurmat och djurtillbehör ökat så mycket online. Många har insett hur smidigt det är att klicka hem varor i vår butik på nätet och få det levererat på ett sätt som underlättar vardagen, säger Sara Mundt Petersen, chef e-handel på Coop Sverige, i en kommentar.
-
Personer i åldern 51-70 handlar mest till sina husdjur.
-
Kattartiklar är 30 procent mer populära än hundartiklar.
-
Inom kattmat står våtfoder för 75 procent och torrfodret för 25 procent av försäljningen.
-
Inom hundmat står torrfodret för 66 procent och våtfodret för 34 procent av försäljningen.
-
Övriga djur står för cirka 4 procent av omsättningen inom kategorin husdjur, där fågelartiklar står för den största delen. De populäraste produkterna för fåglar är talgbollar och solrosfrön.