Zetadisplay ser tecken på vändning i efterfrågan
Det digitala tjänste- och mjukvarubolaget Zetadisplays nettoomsättning minskade till 87,8 miljoner kronor (102) under första kvartalet 2021. SaaS-intäkterna uppgick till 40,1 miljoner kronor (39,5).
Ebitda uppgick till 11,4 miljoner kronor (-6,2). Justerat för kostnader relaterat till förvärv uppgick ebitda för det första kvartalet till 13,3 miljoner kronor.
Zetadisplay uppger att beslutsprocesserna under det första kvartalet men ser tydliga tecken på att efterfrågan är på väg att vända.
Det framgår av delårsrapporten för det första kvartalet.
"Som beskrivits i bokslutskommunikén för 2020 förväntar vi oss en stegvis normalisering av efterfrågan under 2021", skriver bolaget.
Zetadisplay deltar i en rad större internationella upphandlingar och bedömer att den pågående digitaliseringen i samhället kommer att accelerera när restriktioner tas bort.
"Vi behåller vår positiva syn på en tilltagande återhämtning av projektförsäljningen under andra halvåret", skriver bolaget.
Zetadisplay följer kontinuerligt upp sina långsiktiga finansiella mål, där målsättningen är att uppnå 200 miljoner kronor i Saas-intäkter och 100 miljoner kronor i ebit vid utgången av 2022.
"Dessa mål ligger fortsatt inom räckhåll", heter det.
Under första kvartalet uppgick Saas-intäkterna till 40,1 miljoner kronor och ebit var 3,1 miljoner kronor.
Så kallad ARR var 174 miljoner kronor jämfört med 160 föregående kvartal. Rörelseresultatet uppgick till 3,1 miljoner kronor (-15,5). Resultat per aktie blev till 0:08 kronor (-0:56)