23948sdkhjf

Så blev Zetadisplays fjärde kvartal

Det digitala tjänste- och mjukvarubolaget Zetadisplay redovisar ett resultat efter skatt på -1,5 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2020 (1,9). Resultatet per aktie uppgick till -0:05 kronor (0:07).

Ebitda-resultatet blev 20,1 miljoner kronor (21,2).

Rörelseresultatet låg på 11,2 miljoner kronor (12,8).

Nettoomsättningen minskade 28 procent till 103 miljoner kronor (143).

Zetadisplay väntar sig en stegvis normalisering av efterfrågan under 2021.

"Vi ser redan nu en ökad aktivitet med fortsatta investeringar i kundernas digitala ekosystem. Vår kundbas är intakt och uppvisar ett stabilt kommersiellt flöde. Vår konkurrenskraft ökar i takt med att målmedvetna satsningar på mjukvara, organisation och konceptutveckling når marknaden. Vi anser att Zetadisplay är mycket väl rustat för att ta marknadsandelar när efterfrågan normaliseras", skriver vd Per Mandorf i bokslutsrapporten.

Han konstaterar att efterfrågan sedan i våras präglas av längre beslutsprocesser och avvaktan hos kunderna till följd av pandemin, men att bolaget betjänar en stabil kundbas som trots omständigheterna investerar i sin digitaliseringsresa.

Zetadisplays nettoomsättning sjönk 28 procent i fjärde kvartalet från samma period året innan. Projektförsäljningen var ned 38 procent.

Förskjutningen i intäktsmixen mot Saas-intäkter, en medveten satsning på strategiska prioriteringar samt en god kostnadskontroll lyfte ebitda-marginalen till 19,5 procent i kvartalet (14,8), enligt rapporten. Saas-intäkterna uppgick till 39,0 (40,0) miljoner kronor, vid konstant valuta en ökning om 3,3 procent. ARR (Annual Recurring Revenue) uppgick till 160 miljoner kronor (165).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068