Dagligvaruindex: 2020 var e-handelns år
År 2020 blev ett turbulent år för hela världen där bland annat konsumtionsmönstren förändrades över en natt. För dagligvaruhandeln blev coronapandemin en accelerator av redan rådande trender och försäljningen ökade med imponerande 7,6 procent när allt fler stannade hemma och undvek restaurangerna. Det framgår av Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska försäljningen ökade med 5,2 procent under året men det var framförallt e-handeln som tog fart med en ökning på hela 94,5 procent. Jämför man siffrorna med 2019 års dagligvaruindex är den kraftiga ökningen mer tydlig. Då ökade den fysiska handeln med 2,8 procent och e-handeln med 21,9 procent.
– 2020 får summeras som ett starkt år för dagligvaruhandeln, även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser stängt och färre människor besökt stadskärnorna. E-handeln med livsmedel har under året nått helt nya nivåer och årets tillväxtmotor var e-handel med upphämtning i butik, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Det fjärde kvartalet, och särskilt december, var även det viktat åt e-handeln då den totala försäljningen ökade med 7,5 procent samtidigt som den fysiska butiksförsäljningen växte med 3,8 procent och e-handeln med 135,6 procent. I december slog e-handeln nya rekord med en utveckling på 191,6 procent där framförallt upphämtning i butik ökade med hela 348,7 procent.
– Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5 procent visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul, säger Karin Brynell.