23948sdkhjf

Så blir julbordet under pandemin

Julbordet blir inte inställt i år på grund av den rådande pandemin och dess innehåll lär se likadant ut som föregående år. Men dess former, var och vem man äter det med, kommer se annorlunda ut enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

På grund av det rådande läget hölls dragningen med medföljande presentation av matnyheter online. Utöver de numera klassiska julbordsfrågorna innehöll undersökningen även frågor om covid-19 och dessa visar att svenskarnas julbord i år kommer bli en mer intim affär än tidigare. Endast 7 procent uppger att de kommer att äta julbord på restaurang varav 42 procent av de som inte skulle göra det uppger att de brukar äta julbord ute. Samtidigt uppger hela 72 procent att de endast kommer fira julen med den närmaste familjen.

Även de julbord som anordnas hemmavid kommer planeras annorlunda då sju av tio uppger att de kommer ändra sitt inhandlingsbeteende av maten till julbordet. Andelen som kommer beställa hem åtminstone delar av sitt julbord har ökat från två till fem procent.

Trots att pandemin fortsatt pågår är det dock få som är oroliga för att de inte kommer att få julmat på bordet. Hela 84 procent är mycket, eller ganska trygg, med livsmedelsförsörjningen till jul.

– Vi har haft en mycket stabil livsmedelskedja som har levererat. Det var trots krigsrubriker väldigt få fall av tomma hyllor i början av pandemin och det märks när vi frågar konsumenterna om de är oroliga, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen som presenterade rapporten.

Vad som kommer ligga på julborden i år är i princip samma saker som förra året. För även om julskinkan tappat andelar under en längre period är det fortfarande den mest populära rätten enligt 25 procent av de tillfrågade, följt av Janssons frestelse på 16 procent, vilket var samma resultat som förra året. Även julmusten är ohotad bland dryckerna med sina 75 procent och ås även ris à la malta med 19 procent. Fortsatt viktigast för en majoritet på 51 procent av de tillfrågade är att maten är svenskproducerad.

Om svenskarna fick bjuda in en känd svensk person som varit i ropet den senaste tiden var det inte oväntat Anders Tegnell som var mest poppis, följt av Jonas Sjöstedt och Carina Bergfeldt med 9, respektive 8 procent vardera. Men det populäraste valet i undersökningen var, med 19 procent, "ingen alls".

– Vilket kanske är bästa valet i dessa tider, säger Jimmy Sandell.

Bland de produkter som presenterades fanns bland annat HK Scan hållbara julskinka, nya sillsmaker med gin & fläder, kladdkaka med pepparkakssmak, akvavit tillverkad på brödsvinn och ett flertal olika köttbullar gjorda på allt från kalkon till växter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094