23948sdkhjf

Webinarium: ”Det krävs helt andra kompetenser i dag”

Hur blir dagligvaruhandeln en attraktivare arbetsgivare och hur lockar branschen talangerna? Det var några av frågorna som diskuterades på Fri Köpenskaps och Yobbers webinarium om framtidens arbetsgivare.

Under förmiddagen i dag, torsdag, sändes Fri Köpenskap och Yobbers webinarium, Framtidens Arbetsgivare. En av deltagarna var Camilla af Trampe, HR-chef hos Ica Maxi Växjö som har drygt 200 anställda och rekryterar 25-30 nya medarbetare om året.

– Dagligvaruhandeln i dag kräver helt andra kompetenser. Butiksanställda måste vara med i digitaliseringen och sociala medier samtidigt som man inte åsidosätter det fysiska mötet, eftersom det är där vi kan sticka ut, berättade hon under samtalet med moderatorn för dagen, Anna Dyhre.

Camilla af Trampe framhöll också vikten av att visa sina anställda att det finns möjligheter att karriärsklättra även inom dagligvaruhandeln.

– Många väljer i dag företag baserat på vad företaget står för och vad det finns för karriärsvägar snarare än om man får en extra tusenlapp i plånboken. I branschen har vi nog varit lite för dåliga på att visa att det finns vägar för att stanna hela karriären i branschen.

Ett vanligt problem är också att många ungdomar i dagligvarubutiker ser jobbet som ett tillfälligt extraknäck snarare än något långsiktigt. Joselin Mella, butikschef hos Matvärlden i Vällingby, har rätt verktyg för att hantera detta.

– Det gäller att förstå att ungdomarna är hungriga. Mata dem med kunskap så att de känner att de växer på arbetsplatsen, berättade hon under webinariet.

Hennes eget ledarskap beskriver hon som personligt.

– Jag försöker anpassa mig till mottagaren och se mina anställda som de personer de är. Sedan försöker jag också vara närvarande. Det är viktigt med fritid men det gäller att också jobba kvällar och helger om man vill komma nära deltidspersonalen.

Peter Paunovic, vd för Yobber, vill hjälpa dagligvaruhandeln att ta sig bort från den klassiska pappersbunten med CV:n i rekryteringsprocessen.

– Vi skapar strukturerade videointervjuer som hjälper företagen att sålla. Istället för att träffa 20 personer i fysiska intervjuer så kan man träffa fyra och lägga mer krut på dem istället, säger han.

I samband med webinariet delades också Dagligvarugalans pris, Årets Arbetsgivare, ut till Ica Supermarket Brunflo.

– Det känns väldigt ärofyllt att få en så här fin utmärkelse. Vi tycker att det är viktigt att man är lyhörd mot medarbetare och kunder eftersom de är det viktigaste vi har. Det handlar om att ta tillvara på varandras olikheter och låta alla individer komma till tals på olika sätt och i olika forum, säger handlaren Erik Olovsson Theland.

Här är video med hela seminariet:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094