Butiksdemon ska bli digital
I princip alla har påverkats under coronapandemin, vissa verksamheter har i avstannat helt. Butiksdemo och annan sampling av produkter är några av dessa verksamheter.
För att råda bot på det lanserar Rekommendationsbyrån Smartson digital sampling som ett alternativ till mötet i butik.
– Vi har under covid-19 sett att butiksdemo inte varit igång men att våra kunder saknar möjligheter att kunna möta konsumenterna direkt i butik. Så vi utvecklar nu vår plattform med en samplingsfunktion för att istället hitta kunderna digitalt och kunna ge dem möjligheter att antingen få en kupong eller leverans direkt hem. Vi tittar även på möjligheter för olika distributionsformer beroende på produkttyper. Kanske får vi se rena samplingsautomater, något som finns i andra länder men som inte är etablerat i Sverige ännu, säger Karl Händel, vd på Smartson.
Just nu jobbar utvecklarna med de sista delarna av plattformen som beräknas vara klar inom 1-2 månader.
– Vi hoppas vara klara nu under hösten och målet är att alla kunder då ska ha ett egen avdelning på vår plattform där de även ska kunna ha möjligheten att bjuda in konsumenterna från sina egna kanaler och sociala medier, säger Karl Händel.
Coronapandemin är långt ifrån över men på håll och kanter så sker en viss tillbakagång till det normala. Men Karl Händel tror inte butikssampling är på väg tillbaka riktigt än då det kräver fysiska möten.
– Vi kommer inte se särskilt mycket butiksdemo 2021 enligt våra kunder. Vilket är tråkigt då många tycker det är positivt att träffa handlaren och varumärken gillar att kunna visa upp sina produkter mer direkt. Men det kommer att komma tillbaka. Samtidigt finns det vinster med digital sampling också, till exempel möjligheterna att nå precisa målgrupper och lära oss mer om kundbeteende via dataanalyser, säger han.