Succé för Lidls snabbspår
När coronapandemin drog fram som värst var det många lokala livsmedelsproducenter som över en natt såg sin försäljning störtdyka. Flera av de stora dagligvarukedjorna startade då så kallade "snabbspår" för att kunna erbjuda producenterna försäljning via deras kanaler istället.
En av dessa var Lidl som nu, fyra månader senare, kan konstatera att de sålt över en miljon varor. Nu finns det cirka 50 artiklar från 34 lokala matproducenter i kedjans sortiment och förhoppningen är att en del av dessa ska stanna kvar även fortsättningsvis.
– Vi fördjupar nu samarbetet med några av leverantörerna, i första hand genom att förlänga avtalstiden, men målsättningen är att ta in produkterna i vårt ordinarie sortiment. Flera av de nya produkterna har blivit omåttligt populära i våra butiker och vi jobbar långsiktigt för att utöka och bredda vårt sortiment av svenska varor i alla våra butiker. Genom samarbetet med de nya leverantörerna har vi tagit ytterligare steg på kort tid, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl i en kommentar.
Ett av de företag som gynnats av Lidls snabbspår är Hammar Bryggeri. Innan pandemin hade bryggeriet planer på att expandera inom Sverige men när covid-19 slog till krympte fokuset istället, från expansion till överlevnad. Med snabbspåret kunde bryggeriets tonic dock lanseras i hela Lidls butiksnät och nu är det även dags för lansering av sortimentet till Lidl-butiker utomlands.
– Det har minst sagt varit en högintensiv vår och sommar. Från funderingar kring vår överlevnad, till jobb dygnet runt för att hinna producera tillräckliga mängder. Vi expanderar nu i snabbare takt än vi kunde föreställa oss inom pandemin och vår internationella expansion känns naturligtvis otroligt spännande, säger Robert Henrysson, ägare på Hammars Bryggeri.
Bland toppsäljarna i det lokala sortimentet återfinns även tunnbröd från Kalmars Bageri, ananasläsk från Mora bryggeri och högrevskorv från Rybergs.