Kraftigt ökad försäljning för Ocado
Brittiska Ocado, som säljer livsmedel online, ökade under perioden juni-augusti sin försäljning med över 50 procent till drygt 587 miljoner pund (motsvarande cirka 6,6 miljarder kronor).
Det skriver BBC.
Förutom coronapandemin bidrog även det faktum att företaget i september växlade till att leverera produkter från Marks & Spencer. Men starten blev inte okomplicerad då Ocado tvingades radera vissa order på grund av hög kundbelastning.
Lanseringsdagen, den 1 september, blev Ocados största dag hittills sett till lagda beställningar. Den genomsnittliga kundkorgen ska också ha ökat femfaldigt, sedan bolaget började leverera Marks & Spencers varor.
Ocado räknar med att för innevarande år ha ett underliggande resultat på 40 miljoner pund.
Nätmatjätten har också skrivit kontrakt med flera stora livsmedelskedjor runt om i världen om att bygga robotiserade e-handelslager, däribland Ica i Sverige.