Dagligvaruhandeln avslutar sommaren på topp
Den svenska dagligvaruhandeln har gått som tåget under sommaren och augusti månad var inget undantag då försäljningen för branschen ökade totalt med 5 procent i jämförelse med samma period förra året.
De fysiska butikerna försäljning steg med 3 procent och liksom tidigare ökade e-handeln rejält med 89,1 procent. Till stor del är ökningen kopplad till den pågående pandemin.
– Nu när hösten är kommen kan vi konstatera att samtliga sommarmånader hade högre tillväxttal under 2020 än under 2019. Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Hemleveranserna ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 152,4 procent.
Kalendereffekten för augusti uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,8 procent.