KF:s nya kommunikationschef är redan på plats
Den 1 september tillträder Anna Wennerstrand en nyinrättad tjänst som chef för kommunikation och varumärke på Kooperativa Förbundet, KF. Hon är sedan januari 2019 tf kommunikationsansvarig på KF.
Hon har tidigare innehaft en rad olika roller inom både privat, offentlig och ideell sektor med fokus på kommunikation och varumärkesfrågor, bland annat som press- och opinionsbildningschef, presschef, bokklubbschef och konsult i eget bolag.
Anna Wennerstrand kommer att ansvara för KF:s press, kommunikations- och opinionsbildningsarbete och koncernövergripande varumärkesfrågor och kommer även framöver att sitta i KF:s koncernledning. Hon är även ledamot i styrelserna för Vår Gård och Vi Media.
–Vi är väldigt glada att välkomna Anna till oss på KF. Hennes erfarenhet och kompetens kommer bidra till att lyfta vår kommunikation ytterligare och vara ett viktigt tillskott för att vi ska nå vår vision att bli Sveriges viktigaste konsumentkraft, säger Marie Nygren, vd för KF, i en kommentar.
– Det känns verkligen roligt att få kliva in i ett läge när konsumentkooperationen är mer aktuell än någonsin. Kooperationen är en kraft som kommer allra bäst till sin rätt när vi arbetar tillsammans och jag ser att det finns stora möjligheter att flytta fram konsumentkooperationens position i samhället, säger Anna Wennerstrand.
– För mig är det ett drömuppdrag att få vara med förvalta och utveckla KFs 120-åriga arv med fantastiska varumärken som tidningen Vi, Vår Gård, Änglamark och Coop och samtidigt få möjligheten att bygga upp ett helt nytt kommunikations- och påverkansarbete från grunden.
Artikeln är en del av vårt tema På nytt jobb.