23948sdkhjf

Snabbspår för liten producent

Berga Bruk har fått tre lokalproducerade produkter listade hos nätbutiker. 
Grundaren Kajsa Leander, som stått i spetsen för de små lokala producenternas överlevnadskamp, tar sin ekologiska dryck från kaféer till matbutiker i spår av pandemin.

Berga Bruk har blivit listade på Mat.se och Hemköp.se samt kommit in online på Hemköpsbutiker, främst i Stockholm.
– Jag är otroligt glad över det, säger Kajsa Leander, grundare och vd på Berga Bruk i Högsby.

Det är tre produkter ur sortimentet som listats. Kitty Kola, med anor från 1952 tillverkad i grannbyn. Ingefärsdrickan Kitty Krazy och lemonaden Kitty Kool.
– Det är ett nyttigt ekologisk alternativ helt utan tillsatt socker och sötad med endast äpplen, säger hon. 

Bakgrunden till glädjen över klivet in i dagligvaruhandeln är att 95 procent av försäljningen dök över en natt. Det var i början av pandemin.

Den lilla lokala äppelodlaren och producenten Berga Bruk hade levererat ekologiska innovativa äppeldrycker  till kaféer, restauranger, besöksnäring och hotell när coronaviruset tog grepp över landet och kunderna försvann i ett slag. Någonting måste göras. 
– Jag skrev en debattartikel, tillsammans med Lena Ryberg-Ericsson på Köpings Musteri, i Expressen som en vädjan till dagligvaruhandeln att få in oss små lokala matproducenter centralt, säger Kajsa Leander.

Både Axfood och andra kedjor var positiva till att ta in de små lokala odlarna. 

Mat.se nappade på uppropet om lokalodlat.
– För Mat.se har lokala och mindre producenter alltid varit en viktig del i sortimentet och genom Axfoods snabbspår ser vi fram emot att kunna erbjuda våra kunder fler spännande nyheter i butiken, där de här produkterna från Berga Bruk & Musteri blir en läskande nyhet, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

Även Hemköpskedjan ser lokala produkter som ett mervärde för kunderna. 
– Att kunna erbjuda produkter från små, lokala producenter skapar mervärde för våra kunder. Vi är glada över att kunna erbjuda högklassiga produkter från Berga Bruk & Musteri både i butik och på hemkop.se, säger Henke Hjelm,tf försäljningschef på Hemköp.
– Så någonting bra har kommit ur uppropet i våras, säger Kajsa Leander som nu skapar nya produkter som passar dagligvaruhandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111