Kraftig försäljningsökning online – här är kedjan som ökar mest
Försäljningen av dagligvaror på nätet ökade rejält under årets andra kvartal det visar en ny sammanställning från DLF. Totalt låg försäljningen online på 9 procent av totalen, vilket är en rejäl ökning med 64 procent från 5,5 under årets första kvartal.
Axfood är fortfarande den kedja med den största andelen av onlineförsäljningen med 9,9 procentenheter av kakan men Ica ökade sin försäljning kraftigt under kvartalet och gick från 3,5 procentenheter till 7,4, vilket är en ökning med hela 114 procent.
De produkter som säljer allra bäst online är hudkrämer, solprodukter och ansiktsrengöring, men i statistiken ingår även företag som inte ingår i den traditionella dagligvaruhandeln så som lyko, mat.se och olika apotek.
De varor som var högst rankade avseende värde online skiljde sig däremot åt en del mellan de stora kedjorna. Hos ledande Axfood utgjorde tamponger, WC-rengöring och WC-block de mest värdefulla produkterna samtidigt som sill, fiskbullar och konserverad fisk låg i topp tre hos konkurrenten Ica.