Netto rensar lagret och ger ut sitt sista DR-blad
Under förra veckan kunde Fri Köpenskap berätta att Netto tar sommarlov och stänger majoriteten av de återstående butikerna i väntan på nya Coop-omställningar i höst.
Samma tycks även gälla rikskampanjerna då kedjan nu ger ut sitt sista DR-blad, med bland annat kvisttomater för 14,95 kronor kilot som dragare. Kedjan passar även på att lagerrensa med rabatter på upp till 50 procent i de butiker som håller öppet.
Prisjämförelsetjänsten Matpriskollen som bevakat kedjans kampanjstrategi sedan 2010 ser Nettos sista DR-blad som slutet på en epok i branschens kampanjhistoria.
– Netto har under senaste decenniet varit dagligvaruhandelns mest kampanjintensiva kedja. Vi har registrerat över 70 000 Nettokampanjer i Matpriskollen. Flest erbjudanden och kända varumärken med kraftiga rabatter har varit deras signum, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.
Det som etsat sig fast tydligast i Ulf Mazurs minne kring Nettos kampanjande är efterspelet på Fri Köpenskaps virala granskning av Nettos kampanjstrategi.
– Det var väldigt mycket skriverier om att kampanjvarorna inte räckte utan tog slut redan på måndag. Under en period var många konsumenter lite arga på att varorna tog slut så fort. Men Nettoledningen tog till sig av kritiken och det blev mycket bättre.
Nettos mest tillagda kampanjer hos Matpriskollen har varit:
- Bananer, 9,95 kr/kg.
- Gurka, 4,95 – 5 kr/st.
- Rotfrukter, 4,95 kr/kg.
- Avokado i nät, 19 kr.
- Färskpotatis, 3,95 kr/kg.
Topplista på varumärken som kampanjats mest 2019 hos Netto exklusive emv-produkter:
- Allmans, 86 kampanjer.
- Findus, 79.
- Arla, 76.
- JMs kött, 64.
- Felix, 58.
- Scan, 57.
- Lagerbergs, 42.
- Marabou, 41.
- Fazer, 41.
- Pepsi, 40.
- GB Glace, 39.