Coops köksutrustning med Lotta Lundgren: ”Gått väldigt bra”
Coop har sedan tidigare ett brett samarbete med tv- och matlagningsprofilen Lotta Lundgren.
Men samarbetet har främst kretsat kring mat – fram tills nu.
– Lotta Lundgren är väldigt passionerad i sättet att laga mat och med bakgrund av det så föddes idén att även göra ett samarbete på redskapssidan som skulle präglas av kvalitet till rimlig peng. Eftersom hon vill stå rakryggad bakom produkterna så har hon också varit väldigt involverad i detaljerna. Allt från val av material till vinkeln på handtagen, berättar Erik Holmberg, affärsområdeschef för Coop Hemma.
Det rör sig om ett 15-tal produkter med allt från stekpannor och grytor till skärbrädor och andra köksredskap. De första produkterna lanserades för några veckor sedan och under veckan släpps resterande.
– Det har gått extremt bra, särskilt på nätet. Försäljningen är redan uppe i sjusiffriga belopp och den stora oron just nu är hur vi ska kunna upprätthålla försäljningen utan varuavbrott fram tills nästa leverans kommer i höst. Ledtiderna inom det här varuområdet är väldigt långa, säger Erik Holmberg till Fri Köpenskap.
Samtidigt är nonfood ett segment som inom dagligvaruhandel generellt minskar år efter år. För några år sedan sålde Coop både gräsklippare och cyklar. Coop Hemma, namnet som affärsområdet i dag går under, delas nu in i fyra avdelningar.
- Köket.
- Hemmet.
- Barnet.
- Säsong.
De produkter som försvunnit har främst legat under det tidigare fritidssortimentet som nu återfinns under området säsong.
– De senaste 3-4 åren har vi tagit bort omkring fem procent per år av affärens butiksyta i våra stora format och ökat yteffektiviteten i affären. Mycket kopplas till att vi går från stor butik till mindre butik och anpassar oss efter morgondagens handel och konsumentens förväntningar.
När det gäller köksprodukter som har en tydligare koppling till kärnverksamheten finns det däremot en stabil marknad. Där handlar det mycket om produktutveckling.
– Det vi gör med Lotta Lundgren är en del i den resan. Det här är ett sortiment som känns mer närmare maten som kunderna uppskattar enormt.