23948sdkhjf

HUI skriver upp prognosen för dagligvaruhandeln

Dagligvaruhandeln är som väntat vinnare när HUI Research reviderar sina prognoser i sin nya konjunkturrapport.

Dagligvaruhandeln förväntas nu öka med 5,0 procent i löpande priser.

Hushållens konsumtion i sin helhet bedöms falla med 4 procent. Dagligvaruhandelns uppgång och fallande energipriser begränsar de stora tappen inom resor, restaurang, nöjen och kläder.

Hur det går på längre sikt är dock beroende av hur smittspridning och restriktioner utvecklas, liksom av situationen på arbetsmarknaden.

– Vi kan inte ha över en halv miljon människor permitterade från sina jobb hur länge som helst. Sättningen i konsumtionen har på kort sikt varit betydligt mildare i Sverige än i grannländerna, men framöver måste man få bukt med smittspridningen för att ekonomin ska komma igång. Det är helt avgörande, säger Ola Nevander, analytiker på HUI Research, i en kommentar.

Inom detaljhandeln har de negativa effekterna hittills varit hårt koncentrerade till socialt betingade köp som kläder och skor, där tappen inom fysisk butiksförsäljning är enorma, medan livsmedel och flera hemrelaterade branscher som bygg och trädgård än så länge haft en angenäm resa. Dessutom växer e-handeln kraftigt.

– Inte minst äldre konsumenter har vant sig vid att e-handla under krisen och jag tror att i princip alla retailkedjor funderar över hur butiksbeståndet ska se ut om ett år. Kraftig digitalisering och utbudsskiften i städerna kommer att sätta ramarna för detaljhandeln framöver, säger Ola Nevander.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094